Att jobba med marknadsföring

Marknadsföring är ett brett område och det kan innebära många olika typer av jobb. Den huvudsakliga uppgiften är dock densamma oavsett vilken kanal man arbetar i, och det är att kommunicera ut fördelarna med en idé, vara eller tjänst till målgruppen i syfte att skapa ett intresse och sälja. Det handlar helt enkelt om att positionera ut kundernas tjänster eller produkter på marknaden. Det handlar om reklam, men eftersom reklam för många enbart är reklam som i teve, radio, tidningar, annonser och annat så är det bättre att säga marknadsföring. Man kan ju göra reklam för och stärka ett företag, en tjänst eller en vara på så många fler sätt. Det kan handla om nyhetsbrev, kundtidningar, sociala medier och mycket annat. Marknadsföring handlar helt enkelt om att kommunicera ett erbjudande som svarar mot de behov som finns på marknaden, att möta utmaningar och skapa ett kundvärde.

Att positionera ut kunders tjänster eller produkter kan man göra på olika sätt, men det hela bottnar ju i att tjänsten eller produkten ska ha ett värde för kundens kunder. Är den unik på något vis, eller har den andra fördelar? Är den billig, prisvärd, får man mycket för lite, är den exklusiv, löser den ett problem? Jag hittade två länkar som visar vad som händer om man lovar för mycket, för det ska man nämligen akta sig för att göra. Här är till exempel L’Oreal som döms för falsk marknadsföring av en rynkkräm när de hävdade att den kunde reducera rynkor och reparera dem inifrån, fast det inte gick att bevisa att den faktiskt tog bort rynkor. Och här är Red Bull som stäms för falsk marknadsföring eftersom ingen vetenskaplig forskning har kunnat stärka påståendet att energidrycken ökar prestations- och reaktionsförmågan.

Jag älskar mitt jobb och jag älskar att jag får möjligheten att göra det både i Sverige och i LA. Jag lever verkligen min dröm!

No Comments, Be The First!

Your email address will not be published.